Mediácia

Mediácia je mimosúdna činnosť riešenia konfliktov za účasti mediátora. Mediácia má svoje pravidlá a riadi sa zákonom č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov.

Výhody mediácie, alebo prečo sa rozhodnúť pre mediáciu

  • Chcete si vyriešiť nejaký spor, no sami to už nedokážete?
  • Neviete sa dohodnúť?
  • Nechcete to ale ťahať až na súd?

Dá sa to aj inak. Vytvorte si dohodu s druhou stranou, ktorá bude výhodná pre všetkých. Je pravdepodobnejšie, že takúto vzájomnú dohodu, s ktorou vám pomôže mediátor, budete ľahšie dodržiavať, pretože je to vaša dohoda a nie je niekým nariadená.

Mediácia je proces, pri ktorom musia byť dodržané určité princípy a s tým spojené výhody mediácie:

Dobrovoľnosť

S mediáciou musia všetky strany sporu súhlasiť, inak mediácia nie je možná. Nie je potrebné, aby strany prišli za mediátorom spoločne, že sa chcú pokúsiť dohodnúť. Zvyčajne mediátora osloví jedna strana a na základe žiadosti osloví mediátor druhú stranu. Pokiaľ druhá strana súhlasí, strany spolu s mediátorom podpíšu „Dohodu o začatí mediácie“ a proces sa môže začať. Všetky strany, a aj mediátor majú možnosť mediáciu odmietnuť a aj ju kedykoľvek ukončiť.

Dôvernosť a dôvera

Proces mediácie je bezpečné prostredie, kde všetky informácie ostávajú dôverné a všetky strany, aj mediátor, sú zaviazaní mlčanlivosťou, pokiaľ sa nedohodnú inak. Klienti by mali pociťovať dôveru v samotný proces mediácie aj v mediátora, že je nestranný a nezaujatý, napriek tomu, že sa môže s klientmi poznať. V takom prípade o tom musia byť upovedomení a súhlasiť s výberom mediátora.

Neutralita a nestrannosť mediátora

Mediátor je objektívny, nenadŕža jednej strane, nehodnotí a tiež nepresadzuje svoje vlastné videnie a vnímanie skutočnosti. Svoju neutralitu preukazuje tým, že všetkým sporiacim sa stranám necháva rovnaký priestor na vyjadrenie svojho pohľadu na vec, stavia do rovnakej pozície záujmy oboch strán. 

Orientácia do budúcnosti

To, čo sa stalo a spôsobilo konflikt je dôležité poznať na identifikáciu konfliktu a na to, aby sa mohli spracovať emócie, ktoré z konfliktu vyplynuli. Pri mediácii však nedochádza k dokazovaniu viny, no pozornosť sa zameriava na to, kam smerovať ďalšie kroky pre vyriešenie sporu, skrátka, aby sa strany dohodli na ďalšom fungovaní do budúcna.

Pochopenie odlišností

Je prirodzené, že ľudia kladú dôraz na svoje záujmy a potreby, dôležité sú pre nich ich vlastné pocity a je prirodzené videnie konfliktu zo svojho pohľadu. Mediátor podporuje strany v nazeraní na problém očami opačnej strany, aby dokázali vidieť problém aj z druhej strany a naskytuje sa im tak priestor na pochopenie a vnímanie ich potrieb.

Princíp prevzatia zodpovednosti

Strany sporu zodpovedajú za to, ako a či sa dohodnú. Sami si navrhujú riešenia, pretože sami najlepšie vedia, čo budú vedieť dodržiavať a čo je pre nich najlepšie. Mediátor zodpovedá za samotný proces, dozerá na to, aby bola dohoda vyvážená , prospešná pre všetky zúčastnené strany a aby bola dohoda v súlade so zákonmi a dobrými mravmi.

Zmena súperenia na spoluprácu

Počas procesu by malo postupne dôjsť k spolupráci medzi stranami sporu.

Ukončenie sporu vo forme „win-win“

V prípade dohody, ktorá je pre všetky strany rovnako výhodná, sa spor ukončí, vzťahy sa napravia, pri najhoršom sa ešte viac nenarúšajú.

Priebeh mediácie

  1. Madiátora osloví zvyčajne jedna strana, ktorá chce vyriešiť konfliktnú situáciu, prípadne obe súperiace strany spoločne. Mediátor vyhodnotí či je spor vhodné riešiť prostredníctvom mediácie. Klient spolu s mediátorom podpíše „Žiadosť o začatie mediácie“. Mediátor osloví druhú stranu s požiadavkou o začatie mediácie.
  2. Obe strany (prípadne každá oddelene) podpíšu s mediátorom „Dohodu o začatie mediácie“
  3. Obe strany dostanú rovnaký priestor na popísanie svojho pohľadu na konfliktnú situáciu.
  4. Sumarizácia podstaty sporu.
  5. Spoločné hľadanie možných riešení urovnania sporu.
  6. ZÁVER: Spísanie mediačnej dohody / čiastočnej dohody (pokiaľ sa podarilo vyriešiť len časť sporu) / žiadnej dohody

Ďalšie výhody mediácie

Šetrí čas a peniaze

  • Mediácia je oproti súdnemu konaniu rýchlejšia
  • Možnosť začať takmer okamžite po dohode s mediátorom
  • Samotný proces môže byť rýchlejší (záleží od klientov)
  • Nižšie poplatky, možnosť podeliť si ich s protistranou

Príjemnejšie, anonymné prostredie

  • Mediácia je menej formálna, v príjemnom prostredí mediačnej kancelárie
  • Verejnosť nemá prístup na mediáciu, je teda zaručená intímnosť prejednávaných vecí
  • Účastníci mediácie sú viazaní mlčanlivosťou

Výsledok mediácie je vo forme „win-win“

  • Výsledkom je výhodná dohoda pre všetky zúčastnené strany, alebo k dohode nedôjde. Ukončením súdneho konania je záväzný výsledok, s ktorým však nemusia byť všetci účastníci spokojní.
  • Výsledná dohoda je právne záväzná.

Neplynie premlčacia a prekluzívna doba

  • Vďaka tomu majú strany viac času na zmier bez toho, aby hrozilo premlčanie či zánik ich práv. Zápisom do knihy mediácie o začatí mediácie sa zastavuje plynutie tejto doby až do doby ukončenia mediácie.
  • Maximálna doba trvania mediácie je 6 mesiacov, pri spotrebiteľských sporoch je to 90 dní.

Cieľ mediácie

Cieľom mediácie je urovnať konflikt a dospieť k rovnocennej dohode. Vďaka urovnaniu konfliktu sa môže podariť obnovenie funkčných vzťahov.

Máte otázky?

Neváhajte ma kontaktovať. Rada zodpoviem Vaše dotazy ohľadom mediácie a riešenia Vašich sporov.